اولین رانندگی با برلیانس H330، چینی پارس خودرو چگونه است؟

این روزها که  انواع محصولات چینی به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند، حتماً اسم برلیانس را  در حوزه اتومبیل‌های چینی شنیده‌اید، اینکه چرا کمپانی پارس خودرو با پیشینه خوب که به ساخت محصولاتی مانند ماکسیما، رونیز، مگان، نیسان قشقایی و تیانا  می‌پرداخت اینک باید مونتاژ کار محصولات چینی شود شاید برای همگان مورد سؤال است که ما نیز جوابی برای آن نیافتیم. یکی از این محصولات چینی پارس خودرو برلیانس H330 است که فرصتی پیش آمد تا این محصول جدید را مورد بررسی میدانی قرار دهیم

طراحی ظاهری

اینکه چرا محصولات برلیانس در ظاهر تشابه زیادی به ب‌ام‌و دارند نکته عجیبی نیست، چرا که با آغاز همکاری برلیانس با این کمپانی آلمانی، برلیانس توانسته کمی رنگ و بوی بی ام را به خود بگیرد.
مدل شاسی بلند برلیانس یک کپی کاری متبحرانه‌ای از ب‌ام‌و X1  به حساب می‌آید، اما در H330 پای ابتکار به میان آمده است. اینکه محصولات برلیانس در جهت هویت بخشی از یک جلوپنجره ویژه با فرم T  بهره می‌برند نشان می‌دهد که چشم بادامی‌ها برای پیشرفت برلیانس در بازارهای دنیا عزم خود را جزم کرده‌اند.

در نمای جلویی H330 با یک درب موتور حجیم روبرو هستید که با توجه به ارتفاع اتومبیل و خطوط باد کرده اگر H330 را در آینه اتومبیلتان ببینید تصور اینکه یک اتومبیل شاسی بلند پشت سرتان قرار دارد دور از ذهن نیست. سپر جلو دارای خطوط بسیاری است که در پایین آن مه‌شکن‌های دایره‌ای شکل جا خوش کرده‌اند. در نمای بغل هم به خطوط سیال و پف کرده گلگیرها بر خواهیم خورد.

همچنین خط‌های ایجاد شده در زیر و بالای درب‌ها طراحی نسبتاً شلوغی را در ذهن تداعی می‌کند و می‌توانست خوب‌تر از این‌ها برای نمای جانبی زمان صرف شود.
زمانی که به قسمت عقب اتومبیل می‌رسیم تمام معادلات به هم می‌ریزد! جایی که هیچ هماهنگی با مدل کلی بدنه را ندارد و کمی بیننده را نا امید می‌نماید. چراغ‌های عقب در قسمت بالایی اتومبیل جاسازی شده‌اند که ارتفاع اتومبیل را بلندتر از حد معمول نمایش می‌دهند و دو چراغ دنده عقب که زیر سپر جای گرفته‌اند دارای طرحی نامتناسب با بدنه است.
برلیانس با عرضه مدل H320 نسخه هاچ‌بک این اتومبیل را هم عرضه بازار نموده است تا این مدل بیشتر از قبل تکمیل گردد. در مجموع شکل و شمایل برلیانس آنقدر جالب و جدید است که رهگذران نیم نگاهی به این اتومبیل داشته باشند.

h2

نمای داخلی زشت یا جذاب…؟

 نمای درونی با تلفیق پارچه و پلاستیک فشرده به رنگ کرم و هماهنگ شدن با رنگ مشکی بخش بالایی داشبورد، بد نبوده  اما ساده بودن داشبورد و نبود هیجان در قسمت درونی اتومبیل خسته کننده به نظر می‌رسد.

جنس استفاده شده در داشبورد و قطعات اتاق از کیفیت نسبتاً پایینی برخوردار است. صفحه کیلومتر سه‌بعدی اتومبیل که اشکال دایره‌ای دارند ما را یاد مزدا ۳ و هیوندای توسان می‌اندازد. البته با کمی اختلاف در وضعیت قرارگیری شاخص‌های اتومبیل. نور پس زمینه ادوات و صفحه کیلومتر به رنگ زرد است و همچنین با استارت زدن اتومبیل  چراغ صفحه کیلومتر روشن می‌شود.
در طراحی کنسول‌ها و داشبورد از شلوغ‌کاری خبری نیست و محصول به‌کار رفته چنگی به دل نمی‌زند. جاسازی یک جا عینکی در بالای درب راننده و جای بطری در قسمت پایین درها از جزییات ظاهر درونی به شمار می‌رود.
اینکه به طراحی اتاق H330 نمره قبولی را بدهیم یا از آن ایراد گیری کنیم باید به فاکتورهایی از جمله هزینه اتومبیل و رقبا چینی و همچنین به سلیقه خریداران  توجه کرد که خود نیز یک امر سلیقه‌ای به حساب می‌آید. صفحه کیلومتر سه بعدی اتومبیل که اشکال دایره‌ای دارد همین بخش در مزدا ۳ را به خاطر می‌آورد.

پس از باز نمودن درها پشت فرمان نشسته و با تنظیم کردن صندلی‌های دستی کمی در گودی فرو می‌رویم. بعد از آشنا شدن با همه ادوات و کلیدها اقدام به استارت موتور می‌نماییم در مورد استارت موتور بهتر است بدانید که در نوع خود تازه و جالب است یک اهرم کوچک را باید بچرخانیم تا موتور استارت بخورد و اگر این اهرم را از جای خود دربیاورید می‌توانید از کلید اتومبیل برای استارت استفاده بکنید.
نمونه مورد تست از جعبه دنده خودکار، سیستم ورود بدون کلید، سانروف و بعضی از امکانات ایمنی و راحتی بهره می‌برد. بعد از استارت موتور ۱٫۵ لیتری روشن می‌شود. دکمه  Lever یا رها کننده جعبه دنده مانند اتومبیل‌های سنگین را فشار داده و دنده را از وضعیت پارک در حالت D قرار می‌دهیم.
اتومبیل بصورت آهسته اقدام به حرکت می‌کند، رفته رفته پا را بر روی پدال گاز می‌فشاریم تا آن جایی که زوزه خاصی بین دور موتور ۲ تا ۳۰۰۰ از موتور به گوش می‌رسد که سؤال برانگیز است. بعد از آن در دور موتور بالاتر صدای موتور به خوبی قابل حس کردن است.
جعبه دنده وظیفه خود را به صورت خوبی انجام می‌دهد. در موقع رانندگی پرگاز دور موتور تا محدوده ۵۵۰۰ بالا رفته و دنده‌ها یکی پس از دیگری عوض می‌شوند اما در رانندگی هیجانی یک سستی کوچک بین هماهنگی موتور و جعبه دنده حس می‌شود که قابل چشم پوشی است.
توانایی و کشش موتور در دنده‌های ۱ و ۲ قابل قبول است، اما در دنده ۳ و ۴ با افت گشتاور مواجه می‌شویم که حتماً  در راههای بیرون شهری و کوهستانی آزار دهنده خواهد شد. با توجه به سامانه تعلیق مک فرسون در جلو و فنر پیچشی در پشت، مانند خود مردم چین رانندگی کمی خشک بنظر می‌رسد.

h8

تست شتاب و ترمز

با توجه به وزن ۱۲۷۰ کیلوگرمی این سدان و موتور ۱۰۳ اسب بخاری شتاب ۱۱٫۹ ثانیه‌ای آن دور از انتظارها نیست و ترمزها که در نمونه خود کار ۴ چرخ دیسکی هستند به خوبی از پس این اتومبیل برمی‌آیند. لازم به تذکر است که در نمونه جعبه دنده دستی ترمزها در جلو دیسکی و در پشت کاسه‌ای است.
تجهیزات و تفاوت دو تیپ دنده دستی و خودکار
در مدل دنده خودکار تجهیزات رفاهی زیادتری به دیده می‌شود که شامل سانروف برقی دوحالته، کلیدهای مختلف سیستم تهویه، سنسور دنده عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، همچنین در مدل اتوماتیک بر روی غربیلک فرمان کلیدهای صوتی جاسازی شده است.
دو عدد کیسه هوای راننده و مسافران به همراه سیستم ترمز ABS+EBD  و میله ضربه‌گیر درها ضامن ایمنی اتومبیل هستند و همچنین صندلی عقب تاشو کمک بسیاری به بیشتر شدن حجم صندوق بار می‌کند. البته فراموش نشود که حجم ۴۶۰ لیتری صندوق بار به تنهایی جواب گوی خانواده‌های پرجمعیت ایرانی است.

طیف رقبای داخلی و خارجی

در این محدوده قیمت برای برلیانس H330 می‌توان به جک جی ۵ با موتور ۱٫۸ لیتری و ام‌وی‌ام ۵۵۰ با موتور دو لیتری و همچنین دنا اشاره نمود که دو مدل آن چینی و دنا  از نوع وطنی است.

منبع 1616.ir



فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات، علاقمند به فناوری روز دنیا، علم و تکنولوژی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.